کد مطلب:77556 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

خطبه 072-درباره مروان











و من كلام له علیه السلام

قال لمروان بن الحكم بالبصره

یعنی از كلام امیرالمومنین علیه السلام است كه گفت از برای مروان بن الحكم در بصره:

«قالوا: لما اخذ مروان بن الحكم اسیرا یوم الجمل، فاستشفع الحسن و الحسین علیهماالسلام الی امیرالمومنین علیه السلام، فكلماه فیه، فخلی سبیله، فقالا له: یبایعك یا امیرالمومنین، فقال علیه السلام:

«او لم یبایعنی بعد قتل عثمان؟ لا حاجه لی فی بیعته، انها كف یهودیه، لو بایعنی بكفه لغدر بسبته.»

یعنی گفتند ناقلین كه در وقتی كه مروان بن الحكم اسیر شد در روز جنگ جمل، پس طلب شفاعت كرد از حسنین علیهماالسلام به سوی امیرالمومنین علیه السلام پس ایشان سخن شفاعت درباره ی او گفتند و امیرالمومنین علیه السلام او را رها و آزاد كرد. پس حسنین علیهماالسلام گفتند مر امیر علیه السلام را كه مروان می خواهد كه بیعت با تو بكند. امیر علیه السلام گفتند: آیا بیعت نكرد با من بعد از كشته شدن عثمان و بعد خلف كرد؟ و مرا احتیاج به بیعت او نیست. به تحقیق كه دست بیعت او دست طایفه ی یهود است، كه معروف و مشهورند به غدر و مكر. اگر بیعت كرده است با من به دست خود، هر آینه غدر و مكر كرده است به عورت خود. و كسی كه مكار باشد به عورتش، بیعت دست او را اعتباری نباشد. و مكر با عورت چنان بود كه در روز

[صفحه 377]

جنگ عورتش را برهنه كرد و از غلبه ی مبارزش خلاص شد، چنانكه عمروعاص كرد. ([1].

«اما ان له امره كلعقه الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعه و ستلقی الامه منه و من ولده موتا احمر.»

یعنی بدان به تحقیق كه از برای او حكومتی باشد مثل لیسیدن سگ بینی خود را كوتاه و اوست پدر چهار پسر میش،[2] یعنی چهار پسر صاحب امارت و سلطنت و زود باشد كه برخورند امت از او و از پسران او مرگ سرخ را، یعنی قتل و كشته شدن را و احوال او و پسران جبار سفاك او در كتب تواریخ مسطور است.

[صفحه 378]


صفحه 377، 378.








    1. از نظر تاریخی درست نیست كه مروان بن حكم نیز مانند عمرو بن عاص، وقتی در جنگ صفین با امیرالمومنین رو به رو شد، عورتش را نمایان ساخت، بلكه می گویند: بسر بن ابی ارطاه چنین كرده است. و معاویه همیشه این روش عمرو و بسر را وسیله ی ریشخند خود كرده بود و غدر با سبه كنایه از بی ارزش بودن پیمان كسی است كه پایبند به بیعت نیست. و این سخن را امیرالمومنین در بصره، چند ماه پیش از نبرد صفین، بیان كرده است.
    2. كبش به معنی میش نر و قوچ است.